A főpolgármester olyan korlátozásokat vezet be a városi közlekedésben, hogy a tömegközlekedést és a kerékpárosok előnyt élvezzenek. Az autósok és a kormánypártiak kiakadtak. Ismerős a történet? Pedig most nem Budapestről, hanem Düsseldorfról lesz szó, hogy hogyan próbáltak a közlekedésben radikális változást elérni és hogy mi lett ennek a következménye.

Düsseldorfban nem kérnek a környezetvédelemből, de ez nem lesz ennyire egyszerű | Jövő TV

További információk és részletek az Umweltspurról: Olvasd el a híreket! https://www.jovotv.hu Lájkolj be Facebookon! https://www.facebook.com/jovotv.hu Köves…

Ahogy sok nagyvárosban, így a német nagyvárosban, Düsseldorfban is egyre nagyobb problémát jelentett a magas szállópor koncentráció, ami ellen előbb-utóbb radikális lépéseket kellett volna bevezetni. Felmerült a dízelautók kitiltása, valamint a közlekedési szokások megváltoztatása.

Az SPD, azaz a német baloldal által vezetett város végül az utóbbi mellett döntött és elkezdték bevezetni az Umweltspurt, ami magyarra fordítva leginkább a környezetvédelmi sávot jelenti.

Ennek lényege, hogy a városban kialakult dugókat úgy próbálták mérsékelni, hogy kialakítottak egy olyan sávot, ahol csak a buszok, taxik, elektromos autók, kerékpárosok és az olyan autók közlekedhettek, amiben egyszerre legalább három személy utazott, mivel rendkívül sokan használták gépkocsijukat munkába járáshoz.

Az új sávban csak a buszok, taxik, elektromos autók, kerékpárosok és az olyan autók közlekedhettek, amiben egyszerre legalább három személy utazott. Forrás: Westdeutsche Zeitung

A sáv kialakítása azért is volt fontos, mert a sok esetben a buszoknak nem volt kialakítva külön sáv, így a menetidejük kiszámíthatatlan volt. Az Umweltspur miatt viszont a tömegközlekedés nemcsak pontos lett, de olyan alternatívát jelentett, ami miatt érdemes lett volna az autóból átváltani.

Annak érdekében pedig, hogy az egyéb közlekedési alternatívák és az autózás között legyen egy kedvező átmenet, a polgármester támogatást kért a német kormánytól, hogy egy évi 365, azaz mindössze napi 1 euróért árulhassák a bérletet a német városban. Erre válasz nem érkezett, így ezt a fajta kedvezményt nem tudta megadni a város, ahol alapesetben különböző zónákra lehet jegyet és bérletet vásárolni.

Na de hogyan reagált Düsseldorf lakossága a bevezetett sávokra?

Az autóipar és az autólobbi országában nyilván nehéz az ilyen fajta korlátozások bevezetése, és ezt a szeptemberben megtartott önkormányzati választások eredményei is visszaigazolják, ahol az egyik központi téma volt az Umweltsput és annak megmaradása vagy felszámolása.

A zöldek hatalmas előnyre tettek szert a négy évvel ezelőtti eredményeikhez képest, de erősödött a kormányoldal is, így jelenleg egyik párt sem tud többséget alkotni a közgyűlésben.

A polgármester választásnál új fordulót kellett tartani, mivel a német választási törvény úgy szól, hogy főpolgármester az lehet, aki az első fordulóban a szavazatok több, mint felét megkapja. Itt végül a kormánypárt jelöltje, azaz a CDU jelöltje nyert Thomas Geisellel szemben.

Düsseldorf tehát egyértelmű kifejezését adta arra vonatkozólag, hogy nem kér a környezetvédelmi sávokból.

Na de mi lesz ezután?

Mivel egyik párt sem tud többséget alkotni, a zöldeknek döntő szerepük lesz abban, hogyan halad tovább a város sorsa. Ha az SPD-vel lépnek koalícióra, jó eséllyel minden marad a régiben. Viszont ha a CDU-val alkotnak többséget, valamilyen kompromisszumot szükséges lesz kötni, hiszen nehéz lenne elképzelni egy zöldek által is vezetett várost, ahol szembemennek a környezetvédelemmel és az azt segítő folyamatokkal.

Címlapkép: Bild.de