Zöldterületeiket és otthonaikat féltik az újbudaiak a Déli Körvasút fejlesztése miatt

Hétfő délután közmeghallgatást tartottak a XI. kerületi polgármesteri hivatalban a Déli Körvasút fejlesztésének témájában. A meghallgatás teltházas volt, a helyi lakók nagy része ugyanis a zöldterületek és saját otthonuk biztonságát is féltik Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. újabb beruházásától.

A NIF alapvető koncepciója szerint a Déli Körvasút vonalát, a Kelenföld és Ferencváros közti vasútvonalat fejlesztenék tovább, ugyanis a jelenlegi kétvágányos megoldás korlátozza a városon áthaladó vonatforgalom kapacitását.

A fejlesztés értelmében ezért a kijelölt szakaszon három-, egyes területeken pedig négyvágányosra bővítenék a jelenlegi vonalat, emellett az útvonalat érintő felüljárók lemezeit is hangtompító üvegfalakra cserélnék.

A kivitelező szerint minderre azért volna szüksége a hazai utazóközönségnek, mert így a fejlesztés után vonatonként körülbelül tíz perces menetidő-csökkenésre lehetne számítani. Kelenföld és Ferencváros között három új akadálymentes megállót hoznának létre (Nádorkert, Közvágóhíd, Népliget), így pedig a vonat is bekapcsolódhatna a városi közlekedés vérkeringésébe.

A XI. kerületben az utóbbi években állandósulni látszanak a reggeli dugók, mint ahogyan Budapest forgalmasabb útjainak többségén is, az elmúlt évtizedben történt – mintegy 750 milliárd forintos – elővárosi vasútfejlesztés pedig Budapestre nem terjedt ki. Ezzel a beruházással szeretnék csökkenteni a fővárosba áramló autók számát.

Az alapvető koncepció ugyan valóban jól hangzik, Lágymányos lakói mégis ellenzik a beruházást, véleményük szerint ugyanis a környezetvédelmi tanulmány több helyen valótlanságokat állít, a felmérések amikre a tervezet hivatkozik, pedig még meg sem történtek.

A lakók aggodalmukat fejezték a házak állapotával kapcsolatban is, mint mondták a Hamzsabégi úti és a Dombóvári úti épületek jelentős része a háború alatt épült. Már a jelenlegi vonatforgalom mellett is többször tapasztalták, hogy beremegnek az üvegek, az elhaladó vonatok pedig állandó rezonanciát okoznak.

Emellett azt is megemlítették, hogy már az 1-es villamos meghosszabbítása kapcsán is felmerült a lehetséges útvonalak között a Hamzsabégi út, ám az akkori mérések ezt keresztül húzták, a lakóházak állapota nem tette lehetővé a beruházást a területen.

A Hamzsabégi parkban mintegy 150-200 fa esne a projekt áldozatául. A szerveződő helyi civil kör szerint ezek között felbecsülhetetlen természeti értékkel bíró növények is megtalálhatóak, így a kivitelezés megkezdését meg kell akadályozni még akkor is, ha az ígéretek szerint 1500-2000 új fát telepítenének.

A meghallgatás kapcsán felkerestük a kerület összellenzéki képviselőjét, Kreitler-Sas Mátét, aki szerint a főváros által kihirdetett klímavészhelyzettel nem egyeztethető össze ez a beruházás. Ahogy fogalmazott, az erdőket sem vágjuk ki, hogy azok helyére szélerőműveket építsünk.

A vágánybővítés kapcsán továbbá azt is megjegyezte, hogy a teherforgalom szállítására nem éppen a városi vasútvonal lenne a legmegfelelőbb. Véleménye szerint nem a jelenlegi vonalat kéne bővíteni, sokkal inkább a V0-s vasútvonalat kéne megépíteni a több százmilliárd forintba kerülő Budapest-Belgrád vasútvonal helyett.

Lányi Örs
Újságíró, szerkesztő

Legfrissebb videók

Demkó Attila: Trianon nem történelem, hanem a jelen

A biztonságpolitikai szakértő, író szerint a történelmi sérelmeken felül lehet emelkedni, de ehhez „mindenkinek el kell végeznie a munkát”, vagyis mindenkinek őszintén szembe kell néznie a saját múltjával.

100 év után sem tudunk méltó módon megemlékezni Trianonról?

A trianoni békeszerződés aláírásának 100. évfordulója alkalmából tartottak ülést ma az Országgyűlésben, amelyen Demokratikus Koalíció kivételével minden párt részt vett. Az ellenzéki képviselőket kérdezzük az emlékülés kapcsán.

Hírlevél

Iratkozz fel hírlevelünkre, mert ez a legjobb, amit most megtehetsz!

Kövess minket!

12,467lájkolóTetszik
614követőkövető
30követőkövető
891feliratkozóFeliratkozás

Ellensúly

Legfrissebb cikkek